Inte meningen?

Ja jag blir mer och mer tveksam till det här med att föda barn.
Hemförlossning kostar pengar. Pengar vi inte har ( eller kommer att ha heller för den delen) och landstinget beviljar inte bidrag. I Stockholm gör de det. Ska vi flytta till Stockholm älskling?
Överallt jag vänder mig så känns det som att jag får försvara, förklara och dunka huvudet i väggen för folk. Medans om jag helt sonika hade sagt att det blir förlossning på sjukhus så krävs det ingenting av mig.
SKA DET VARA SÅ?

"Riskerna är större om man föder hemma."
Nej. Stressen det innbär att åka till sjukhus mitt i förlossningen ( som det faktiskt är!) är större än att stanna hemma i den lugna vrån.  Det sätts in läkemedel och det är hundra barnmorskor som ska känna hur öppen man är etc etc
Att inte låta kvinnan föda och låta förlossningen ha sin gång. DET ÄR EN RISK.
Kvinnan är byggd att föda barn. Varför inte ta vara på det?
Varför är det en allmän uppfattning att kvinnor inte klarar av att lyssna tillräckligt bra på sin kropp, lita till sin kropps signaler och klara av att föda barn?

Det är inte långt till sjukhuset. .
I ambulansen finns både barnmorska och utbildad ( hoppas jag! ) ambulanspersonal.  Jag är i goda händer.

"Tänk om det händer någonting!"

Jag hoppas verkligen det! Ungen ska ju ut!
Är det så att du har haft en komplikationsfri förlossning innan och nu en normal graviditet finns det ingenting som pekar på att något skulle gå fel.
Har du inte haft det så vill inte barnmorskorna förlösa hemma och du får åka till sjukhus.

Barnmoskorna som ska vara med här hemma har förlöst kvinnor hemma sedan 1990. Jag tror att de om några är kapabla till att tala om när/om man behöver åka in om det skulle tillstöta något.
( de har med sig ett paket med div nödvändigheter om det skulle visa sig att det behövdes).

"Jag är glad att jag inte födde hemma för då skulle inte min dotter levt idag."

Är du säker på det?
Har du vägt in alla faktorer i de olika förlossningsscenariorna?
Hade du en lågrisk graviditet?
Hade du en komplikationsfri förlossning innan?
Var förlossningen nu stressfylld?
Hur mådde du?

Jag är inte säker på att det hade krävts sugklocka om jag hade fött Kaspian hemma tillexempel. Därför att förutsättningarna hade varit helt andra.

"Tänk om barnet dör!"

Barnet kan dö på sjukhuset med. Det betyder inte att jag skulle må bättre. 
Jag föder mitt barn på det ställe som jag bedömmer att komplikationerna är minst på. Precis som sist med min son.


Inatt är jag på lite ledsamt humör. Det tycks fritt fram för folk att kritisera vilt utan att ha skor på fötterna.
Ja. Tanken på att  föda barn just nu är inget kul.

Tänk dig att komma till sjukhuset och behöva ta en fajt det första du gör föratt du vill föda med så lite folk runtomkring dig så möjligt, sen avnavling och inget tjöt om olika dropp och skit. Helst i ett rum där du och gubben är och inga andra förrens vi ber om det.
Det är vårt alternativ till hemfödsel. haha och lycka till.

Kommentarer
Postat av: Mickan

Du har så intressanta resonemang, det är spännande att läsa!:) Jag tror att det kommer att reda ut sig till syvene och sist, det här har ni ju gjort innan. The Bardhs- Ett par att lita på! Idag är jag bakis, o firar pappa från TV-soffan med kladdkaka. Jag MÅSTE verkligen plugga också, men det är ju så FÖRBANNAT trist!!Jag avlider!Hör av oss snart va?Puss

2008-11-09 @ 16:32:25
Postat av: Wickz

Skickar en kram till dig. Visst är det orättvist. Jag kan inte annat än att hålla med. Vi födde ju utan barnmorska så vi vart inte ruinerad... priser varierar för övrigt mellan typ 3500-12.000 per bm... så hur ruinerad man blir verkar till stor del bero på vart man bor också (vilka som finns tillgängliga). Man får nog gosa ihop sig med några barnmorsor så de inte vill ta betalt ;)



Nej men ärligt talat suger det att det är så att man på de flesta ställen får punga ut med allt själv. Alltid värt att söka i landstinget, ibland går det ju igenom...

2008-12-18 @ 23:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback